Follow???

Music falling down

Wednesday, May 6, 2009

teKnik beLajaR~


BELAJAR MENGGUNA REVERSAL METHOD...

ha , bagaimana dgn cara kwn2 belajar??? menghafal???
aku plg xsuke menghafal2 nih...kusut kpla otk , bkn ade faedah pn...
kajian mendapati , sekiranya kita x ulangkaji lbih dr 24 jam...
80 pratus drpd apa yg kita bljr akn hilangsekelip mata...
cuba bygkn , alangkah ruginya kita kan...
sebenarnya , kita perlu mengulangkaji balik ape yg
dah kita blajr slps 10 minit...
proses ulangkaji ini , dpt hanya diambil dlm msa yg singkat
dan menguatkan ingatan kita ni...
inilah sebenarnya skill blajar yg bagus...
stlh itu , barulah kita planning utk buat nota...
sebenarnya , aku nk cerita psl belajar gune reversal method
ade sorang kwn bertanya kpdku...
"anda suke bermain dlm kls x?" ade stu game yg best...
mungkin hati2 sape2 pn brkata "apela, takkan nk play dlm kls"
maka jwblah kwn aku tuh ;
"hekeleh , klo play game hp mangla x bole..."
katanya lagi ;
"mksd akula kn...game IQ lor..."
hmm , aku pn tertanye-tanye ade ke game smsa ckg ngajar...
dy pn bertanye kmbali.....
"kalau kau msuk dewan peperiksaan , ape yg ko dpt?"
aku pn katalah , mestila krts soalan kan...
hekhekhek...mcm bodo2 jek sokln dy ekk...layan~
dia mengangguk dan kemudian bertanye lagi.....
"ape yg kite kena bg pulak?"
aku pn jwb , "jawapanlah!"
"betul!" katanya.....
dia menyambung , "cuba bygkn ko dlm dewan exm
stiap kali ko msuk kls utk dgr guru mengajar ,
tp ni peraturan dy lain ckit , kali ni
ckg bg jwpn & awk buat sokln..."
haa...itulah sebenarnye yg saya nk highlight kn...
iaitu satu permainan yg kite bole main dlm kls & smsa buat nota
"reversal method"
scr umumnya , method nih m`buat soklan dr fakta...
ni kire aplikasi drpd teknik pick and choose lah...
anda haya akn m`buat soklan yg baik stlh anda knl pasti
kata kunci & fokus sesuatu maklumat.....
kaedah reversal method kire 4 dlm 1 la faedahnye
bkn je dpt buat nota , p kefahaman brtmbh.....
plg pntg bole meramal sokln yg bakal kuar dlm pekse
lg stu , klu ckgu ade pop kuiz , xdala gelabah
ha , klu gune cara ni masa buat nota , mst nota lbih
tersusun & sistematik.....





2 comments:

  1. wehhh! ade blog x bitau aku.sengal tol!

    ReplyDelete
  2. alah ko ni syara...takkan aku nk wat pengumuman kot...apela ko ni...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...